MILAAN TIP 9: TEATRO ALLA SCALA

La Scala, zoals het theater Scala wordt genoemd, is een tot de verbeelding sprekend theatergebouw in Milaan. Het in 1778 in neoclassicistische stijl gebouwde theaterhuis telde 2800 zitplaatsen en kent een lange geschiedenis vol faam. Daarnaast is het ook het grootste toneel van Europa waar je de beste acteurs, actrices, zangeressen en zangers kunt zien optreden in de beste stukken en opera’s van al even zo toonaangevende regisseurs en theaterproducenten. Het theater is ook vanbinnen prachtig, met bijvoorbeeld de indrukwekkende kroonluchter en de loges die zijn geschilderd in Trompe-l’oeil stijl. Het Scala mag zeker niet ontbreken op deze website over Milaan.

Op deze pagina kom je meer te weten over de geschiedenis van het gebouw, de laatste renovatie in 2004 en ook vertellen we hoe je Scala kunt bezoeken.

Teatro alla Scala

Scala bezoeken

Het Scala theater kun je eigenlijk op twee manieren bezoeken. De eerste manier is als publiek bij één van de voorstellingen. De kosten voor een plaatsje in dit roemrijke theater kunnen wel aardig oplopen en de goedkoopste plaatsen zijn €80. Vaak moet je er ook op tijd bij zijn, want vele voorstellingen zijn er vroeg uitverkocht, zeker wat betreft betaalbare plaatsen. In ruil voor een toegangsticket tot één van plaatsen in het theater krijg je wel een onvergetelijke ervaring en bovendien kun je genieten van een voorstelling op wereldniveau.

Een andere manier om het ‘Teatro alla Scala’ te bezoeken is in een rondleiding. Je kunt met een gids een rondleiding krijgen in het beroemde theater en zo kom je nog meer te weten over bijzondere wetenswaardigheden aangaande het theater. Naast een tour door het theater krijg je ook toegang tot het museum van de ‘Scala’. De prijzen voor een bezoek aan het theater en het museum zijn ook goed betaalbaar. Ook kan er gekozen worden voor alleen toegang tot het theater of het museum.

Rondleiding door La Scala

Tijdens een rondleiding met gids door het Teatro alla Scala kom je alles te weten over dit beroemde theater, inclusief de wetenswaardigheden die je niet in iedere reisgids over Milaan ziet staan. Je kunt een rondleiding eenvoudig via internet reserveren.

BEKIJK & BOEK RONDLEIDING LA SCALA

Geschiedenis

Op 3 augustus 1778 opende ‘Teatro alla scala’ haar deuren met een voorstelling genaamd ‘Europa riconosciuta’ dat zoveel betekent als ‘Europa onthuld’. Het stuk was van de hand van de componist Antonio Salieri. Toch begint de geschiedenis al voor de dag van de opening van het theater. Het was namelijk op 25 februari 1776 dat een brand ‘teatro Regio Duvale’ compleet in as legde. Een groep rijke theaterliefhebbers miste het theater en schreven een brief aan aartshertog Ferdinand van Oostenrijk waarin zij verzochten voor de totstandkoming van een nieuw theater en bovendien ook voor de komst van een geïmproviseerd theater waar men kon genieten van voorstellingen gedurende de bouw van het nieuwe theater. Samen met de brief werd er ook een ontwerp ingediend dat was gemaakt door Giuseppe Piermarini. Dit ontwerp strandde nog bij graaf Firiman die in die tijd gouverneur was van Oostenrijks Lombardije, waar Milaan toen onder viel. Het tweede plan werd goedgekeurd door keizerin Maria Theresa. Dit plan behelsde een nieuw theater op de plek waar eerder al de kerk ‘Santa Marie alla Scala’ stond.

Een groot deel van de kosten van de bouw werd gedekt door de verkoop van privéboxen van waaruit vermogende toeschouwers naar de voorstellingen konden kijken. Deze privéboxen werden overigens ook met een overdaad aan prachtige decoraties opgesierd. Samen met een voor die tijd indrukwekkend aantal van 3000 zitplaatsen verdeeld over 678 compartimenten maakte dat van het theater al snel een plek waar de rijke en machtige mensen elkaar graag ontmoetten.

Ook de minder bedeelden konden vanuit een galerij nog boven de privéboxen meegenieten van de beste optredens en uitvoeringen die er op dat moment waren. Traditiegetrouw was de ‘loggione’, zoals de galerij werd genoemd, de plek waar het meest kritische publiek zat, maar ook het publiek dat zo belangrijk was om de reputatie van wereldklasse te bevestigen. De loggionisten schoven hun bewondering en telerstelling niet onder stoelen of banken. Overigens kan dit nog steeds gebeuren. De laatste artiest die werd gehoond vanaf de ‘loggione’ was de tenor Roberto Alagna in 2006. Tijdens een uitvoering van Aida moest uiteindelijk zijn understudy de rol overpakken om het publiek weer top bedaren te krijgen.
Wat ook heel gebruikelijk was voor theaters in die tijd, was dat het ook een casino was met tafels in de foyer waar de rijken een gokje konden wagen.

Sinds 1907 werd na een restauratie de omvang van het theater zoals we die nu nog kennen. In totaal waren er vanaf dat moment 1987 zitplaatsen. Door een bombardement in 1943 tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het gebouw zwaar beschadigd. Met man en macht werden de beschadigingen hersteld zodat het Scala haar deuren weer opende op 11 mei 1946.

La Scala was het eerste theater dat grote opera’s faciliteerde en bouwde daarmee een bijzondere relatie op met de beroemde componist Verdi. Toch was deze relatie niet altijd even goed. Verdi beschuldigde het orkest ervan dat het zijn muziek corrumpeerde. Enkele jaren verbood hij dat zijn stukken in ‘La Scala’ werden uitgevoerd. Later kwam het dispuut tussen het theater en de componist weer goed. Zijn requiem ging uiteindelijk in première in ‘Teatro alla Scala’.

La Scala

Renovatie 2002-2004

Tussen 2002 en 2004 heeft de laatste grote renovatie van het gebouw plaatsgevonden. Dit was een grondige renovatie die liep van 19 januari 2002 tot november 2004. De opera verhuisde tijdelijk naar Teatro degli Arcimboldi’ waar zij gedurende de renovatie voorstellingen hield.

De renovatie was in handen van de architect Mario Botta die al een reputatie had opgebouwd van een uitstekende architect bij projecten over de hele wereld. Het was een controversiële renovatie waarbij werd gevreesd voor enkele historische details. Uiteindelijk bleek de renovatie een geode bijdrage te hebben geleverd aan de akoestiek en de vormgeving. Zeker op het podium waren veel wijzigingen aangebracht. Zo kwam er een grotere backstage waardoor er met meerdere sets gewerkt kon worden wat dan weer resulteerde in een grote capaciteit wat betreft het aantal te faciliteren producties.
Ook werden moderne voorzieningen getroffen voor het publiek dat na de renovatie het libretto kan volgen vanuit een monitor op de eigen zitplaats. Bovendien kan de gewenste taal ook worden ingesteld.

Op 7 december 2004 openden de deuren van Scala opnieuw met een vertolking van Salieri’s Europa Riconosciuta. Hiermee was de cirkel rond. Hetzelfde stuk werd opnieuw opgevoerd als dat van de officiële opening van het Scala. Bij de heropening werd er voor toegang tot de betere zitplaatsen maar liefst € 2000 betaald. Toch was de restauratie ver boven budget gekomen met een totaal kostenplaatje van meer dan zestig miljoen Euro. Iets waar het operahuis enorme hinder van heeft ondervonden door een chronisch tekort in haar budget.